Jak jídlo připravovat?

Jak jídlo připravovat.

Při mé individuální praxi se snažím lidem zanechat co nejvíce surovin na které jsou zvyklí a umí je připravovat. Doporučuji vynechat jen ty zásadně největší narušitele rovnováhy a postupně zkoušet nová zpestření a úpravy. Čas ukáže co si ve vaší kuchyni najde své místo. 

Úpravu zeleniny doporučuji vařením, dušením, nebo vařením v páře. U konzumace čerstvé zeleniny je vždy dobré dát si pozor na „přídavky“, které lidé často bez přemýšlení dávají do salátů – zálivky, smažené krutony, majonézy, většinou obsahují dost cukru, oleje, někdy i dost dráždivá koření ... a ty kupované i zvláštní přídavné látky pro prodloužení trvanlivosti a zvýraznění chuti.

Pokud si do salátu dáte lžičku olivového, nebo jiného kvalitního oleje, trochu soli, pár semínek a bylinky můžete vykouzlit lahůdkový salát. Pro různorodost můžete jindy použít trošku jogurtu, nebo umeocet, nebo balzamiko, případně citron … O dalších ochucovadlech se dočtete v samostatném příspěvku. U zeleniny vařené v páře doporučuji na talíři dodat do jídla malou lžičku kvalitního rostlinného oleje. 

Zeleninu se snažte přidat do jídla vždy čerstvě připravenou, aneb vařte zeleniny tolik, abyste tu připravenou k obědu snědli k obědu a nezbývala vám do večeře, nebo do druhého dne.

Úpravu masa upřednostňuji vařením, dušením, restováním, nebo i dlouhým pečením při nízkých teplotách.
Vynechávám pečení při vysokých teplotách, protože se při něm přepalují tukay. A doporučuji nepoužívat příliš často úpravu smažením. Nicméně, když si jednou za 3 týdny dáte někde smažené jídlo tak se s tím tělo vyrovná.

Jelikož často používám celozrnnou rýži a luštěniny, tak Vám vzhledem k větší časové náročnosti u těchto surovin radím uvařit si potřebné množství na 2 až 4 dny dopředu a pak je postupně používat. Při jejich vaření můžete přidat trochu mořských řas – doporučuji Kombu (cca 2 cm), nebo špetku řas Arame.

Pro uskladnění je uvařte samostatně (bez zeleniny). Uchovávám buď celé v hrncích, nebo po porcích v menších zavařovacích skleničkách. (ještě teplou rýži, luštěniny) dám do skleničky a zavřu bajonetovým víčkem, nechám vychladnout a uložím do lednice. Při otevření někdy i uslyšíte klapnutí víčka, jak se při chladnutí v uzavřené nádobě vytvoří podtlak. O vaření luštěnin a obylovin najdete v sekci KUCHYŇKA samostatné příspěvky.

Pro úsporu času doporučuji některé suroviny uvařit a část si zamrazit pro pozdější použití. Týká se to například masových vývarů a cizrny.

Můj základní recept na přípravu dušené zeleniny

Různé variace můžete udělat s dušenou zeleninou.  (také viz video z mého kurzu)
Na lžičce oleje orestujete mrkev, jemně ochutíte směsí soli a bylin (např.: rozmarýn, tymián, bazalka), po chvilce podlejete teplou vodou. Můžete přidat další zeleninu. V první fázi tu, která potřebuje delší čas na uvaření, například růžičkovou kapustu, zelenou fazolku, daikon (bílá dlouhá ředkev), jinou kořenovou zeleninu. Přiklopíte pokličkou a necháte 5 minut dusit. Po té přidáte do hrnce křehčí druhy zeleniny, kterým stačí méně času, například brokolici, klíčky, řapíkatý celer a ještě 3-5 minut dusíte.  

Teplá voda: Když vařím mám po ruce hrnec s teplým/horkým čajem Kukicha, nebo v rychlovarné konvici teplou vodu, pokud mi u nějakého jídla dochází voda a mohlo by se připálit, dolévám teplou vodu. Studenou by se přerušil probíhající proces vaření.
S touto čerstvě připravenou zeleninou můžete udělat následující:

1. Přidáte do hrnce uvařenou rýži a luštěninu, vše tak společně ohřejete a jíte.
2. Přidáte uvařenou přílohu a vařené, dlouze pečené, nebo restované kuřecí maso, nebo rybu.
3. Přidáte uvařenou přílohu a nakrájený seitan speciál, nebo tempeh.
4. Rozklepnete do hrnce vajíčko, ještě chvíli povaříte bez míchání a vezmete si s kouskem chleba, nebo jinou přílohou. Co se týká vajíčka, můžete jej podobně připravit se špenátem. Na pánvičce uděláte špenát a ke konci vaření rozklepnete vajíčko, přikryjete poličkou a necháte uvařit. Pak jako celek servírujete například s přílohou.
5. Do fáze s křehčími druhy zeleniny přidáte trochu ječných vloček (pozor sají vodu - je potřeba ji hlídat případně dolít) společně povaříte pod pokličkou a na talíř pak přidáte bílkovinovou složku jídla. 

Nepřehánějte se solením. K dochucení můžete případně použít kvalitní sojovou omáčku, gomasio – směs soli se sezamovým semínkem, umeocet, trochu dijonské hořcice, sušené pivovarské kvasnice. (viz příspěvek v kuchyňce o ochucovadlech https://www.akademiezmeny.cz/poradna/ochucovadla/204)

Hurááá nově (4.7.2020) přidávám odkaz na zhruba 20ti minutové video, kde je názorně natočená základní příprava zeleniny, včetně kombinování na talíři, použití ječných vloček, příprava mého základního koření ... Děkuj Lenče, že naše společné vaření takto nádherně zachytila. Kokkejte na wifi, je poměrně veliké cca 2GB https://vimeo.comm/435290961

Uděláte-li si hodinu a půl a chcete-li lépe pochopit jak o jídle a jeho kombinování přemýšlím, můžete se podívat na video záznam z jednoho z mých seminářů z roku 2018. Najdete tam i mnoho praktických typů ohledně uchovávání potravin, ochucování ... . Přehrajete ho po kliknutí na následující odkaz  https://vimeo.com/266383172

 

Podrobnější návody k jednotlivým skupinám potravin jsou v zóně s individuálním přístupem (co to znamená si můžete najít v příspěvku https://www.akademiezmeny.cz/poradna/moji-pomocnici-a-struktura-webu/199) .